Het Duitse kabinet is woensdag akkoord gegaan met de internationaal omstreden tolplannen van minister Alexander Dobrindt van Verkeer. Als het Duitse parlement het voorstel goedkeurt, moet er vanaf 2016 worden betaald voor het gebruik van de Autobahnen.
Duitse automobilisten, die ook op provinciale wegen moeten betalen, worden evenwel vrijgesteld door een verlaging van de wegenbelasting.
De ministers gaven hun fiat aan twee wetten: de tolwet van Dobrindt en de aangepaste wet op de wegenbelasting van minister van Financiën Wolfgang Schäuble.
Kritiek van buurlanden
Nederland en Oostenrijk zijn fel gekant tegen de Duitse tolplannen en hebben aangekondigd ze in Brussel aan te zullen vechten. Ze lijken daarbij op steun te kunnen rekenen van Europees Commissaris Violeta Bulc van Verkeer. Volgens haar is tolheffing een schending van het “fundamentele beginsel van niet-discriminatie” in de EU.
Alleen buiten Duitsland woonachtige automobilisten betalen daadwerkelijk extra, wat volgens de EU-commissaris neerkomt op discriminatie. Ook hekelt Bulc dat de tol voor korte bezoeken (10 euro voor tien dagen, 20 euro voor twee maanden) “buitenproportioneel” hoog is. Vrachtwagens betalen al sinds 2005 tol op de snelwegen.
'Europa zal het nooit accepteren'
CDA-Europarlementariër Wim van de Camp noemt de wetsvoorstellen "een grappige poging, maar het duiveltje zit in de staart. Dobrindt blijft de Duitsers compenseren. Dit zal Europa nooit accepteren."
Van de Camp nam begin september 42.000 handtekeningen van de ANWB in ontvangst als ondersteuning van zijn protest. Hij leidt het verzet in het EU-parlement.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl